سه شنبه, 10 اسفند 1395

قطعات مختلف جاروبرقی

قطعات مختلف جاروبرقی

اجزاء الکتریکی و الکترونیکی جاروبرقی:

 

قسمت‌های استاتور (قسمت ساکن)، کلکتور (کموتاتور) و جاروبکها (زغال‌ها) قسمتهای الکترونیکی جاروبرقی را تشکیل می‌دهند.

- موتور جاروبرقی:
مهم ترین و کلیدی ترین قسمت الکتریکی جاروبرقی می باشد و در صورت نیاز به تعمیرات جزو پرهزینه ترین تعمیرات جاروبرقی می باشد.

- مدارهای الکتریکی و الکترونیکی جاروبرقی:
مدار الکتریکی بکار رفته در اکثر جاروبرقی ها شامل کلید روشن و خاموش و همچنین لامپ خبر(در برخی از مدل ها) می­باشد.کلیدهای روشن وخاموش از نوع فشاری بوده و سر راه فاز یا نول اصلی مدار قرار می­گیرند.

در برخی از جاروبرقی ­ها علاوه بر کلید اصلی تعبیه شده بر روی بدنه ،کلید دیگری نیز بر روی لوله تلسکوپی قرار گرفته و برای سهولت در عمل روشن و خاموش کردن دستگاه جاروبرقی بکار می رود.
جاروبرقی های یاد شده مجهز به ترانس ایزوله هستند.ترانس ایزوله­، یک رله مغناطیسی است که از سیم پیچ با اهم بالا به منظور ایجاد میدان مغناطیسی جهت جذب اهرم کلید استفاده نموده و علاوه بر اهرم از هسته فلزی و کلید متصل به اهرم تشکیل شده است.
با وصل شدن کلید که روی دسته جاروبرقی(زانویی) قرار دارد ،مدار رله بسته شده و از آن جریان می­گذرد

عبور جریان در رله، میدان مغناطیسی لازم جهت جذب اهرم را فراهم می ­آورد .کلید ترانس ایزوله ،تیغه های قوی جهت عبور فاز اصلی مدار را داراست.از اینرو با بسته شدن کلید ، فاز به موتور رسیده و از آنجا که نول قبلاً به موتور داده شده ، شروع بکار می­کند.هرگاه کلید روی لوله مکنده به حالت قطع درآید ، مغناطیس رله قطع شده و فشار یک فنر ، کلید را به حالت باز در خواهد آورد و موتور خاموش می­شود.
همچنین در برخی از جاروبرقی ها مانند الکترولوکس از کلیدهای فشاری مخصوص(میکروسوئیچ)استفاده شده که اگر قطعات بدنه (درپوش پشت موتور)و یا بدنه مخصوص موتور یا بدنه مربوط به جمع آوری زباله به درستی بسته نشود این کلیدها در حالت باز بوده و مدار داخلی قطع است.(جارو روشن نمی شود.)

 

در برخی دیگر از مدل های جاروبرقی سر راه موتور از فیوز حرارتی مخصوص (اورلود) استفاده شده که با پر شدن کیسه زباله و به تبع آن افزایش جریان موتور این قطعه تحریک شده و موتور را خاموش می کند و اگر کیسه خالی نشود چند لحظه بعد از روشن شدن موتور ، خاموش شدن خودکار آن تکرار می شود.

همچنین در بعضی از جاروها یک مدار الکترونیکی تنظیم کننده دستی ولتاژ کار موتور (دیمر) نیز در نظر گرفته شده که توسط گردش ولوم این مدار می توان موتور را در توان های مختلف بکار گرفت.

 

جزا مکانیکی جاروبرقی :
شکل ظاهری قطعات مکانیکی جاروبرقی برعکس قسمت الکتریکی از تنوع بسیار زیادی برخوردار است و برندهای مختلف می کوشند تا تولیدشان از نظر ظاهری متفاوت و متمایز از سایر برندها باشد.بدنه دستگاه جاروبرقی معمولاً از 2قسمت اساسی تشکیل می شود:

یک قسمت در برگیرنده موتور،کلید،سیم جمع کن،لامپ خبر و احتمالاً مدار الکتریکی کنترل دور موتور و قسمت دیگر جایگاه قرار گیری پاکت جاروبرقی است.
این دو قسمت توسط یک قفل و ضامن بازکننده از یکدیگر جدا میشوند و مابین دو قسمت از فیلترهای مخصوص استفاده می شود تاهوای مکیده شده توسط جاروبرقی قبل از ورود به محفظه موتور از وجود ذرات غبار پاک گردد.

-سیم جمع کن:   
کاربرد سیم جمع کن پنهان کردن کابل دستگاه در زمان خاموشی و در نتیجه کاهش خطر آسیب رسیدن به جاروبرقی و همچنین جابجایی جاروبرقی را در هنگام کار کردن میسر می سازد.

سیم جمع کن،شامل قطعات الکتریکی و مکانیکی است. قسمت الکتریکی آن عبارتست از:کابل برق و دوشاخه و پلاتین های اتصال برق به حلقه های مسی(شاخک های انتقال برق به داخل جارو)

اساس کار سیم جمع کن به این صورت است که انتهای سیم رابط جارو در داخل سیم جمع کن به کنتاکت هایی بسته می شود که این کنتاکن ها به ریل های دوار متصل است.این ریل ها در واقع بر رویچرخ قرقره سیم جمع کن تعبیه شده است و با کشیدن کابل به بیرون از جارو همراه چرخ به گردش در می آیند.

 

-فیلتر:
با روشن شدن موتور جاروبرقی هوا به داخل آن مکیده شده و زباله را جمع آوری می کند هوایی که به داخل جارو مکیده می شودعلاوه بر زباله گرد و غبار نیز به همراه دارد و اگر ذرات غبار از هوای مکیده شده جدا نگردند،هوایی که از قسمت موتور خارج می شود به محیط بیرون نفوذ می کند و محیط را آلوده می سازد. به این جهت سر راه هوای خروجی از کیسه و قبل از آنکه این هوا به قسمت موتور برسد از لایه های اسفنجی استفاده می شود.

به این اسفنج فشرده که در واقع نقش پاک کننده هوای خروجی را بر عهده دارد ، فیلتر می گویند.

اگر فیلتر جاروبرقی بیش از حد کثیف شود هوا به سختی از آن عبور کرده و کارایی موتور را کاهش می دهد از این جهت لازم است در فواصل زمانی معین(متناسب با کارکرد جاروبرقی)نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

در واقع می توان گفت از جمله عواملی که منجر به کاهش مکش جاروبرقی می شود کثیف بودن فیلتر است.

هرگاه مسیر مکش جاروبرقی مسدود گردد و موتور نتواند آزادانه هوا را به داخل بمکد جریان دریافتی آن افزایش یافته و به موتور آسیب خواهد رسید.

در اکثر جاروبرقی ها از یک نمایشگر وضعیت مکش استفاده می شود.
همزمان با محدود شدن مسیر مکش،موتور،هوای درون محفظه را می مکد در این هنگام هوای داخل لوله نمایشگر مکیده شده و سوپاپ را به عقب می کشد.قسمتی از سوپاپ را با رنگ زرد به نشانه خطر مشخص ساخته اند و هر گاه این قسمت از سوپاپ در مقابل شیشه نمایانگر قرار بگیرد وضعیت موتور در حالت دشواری خواهد بود.

ممکن است مسدود شدن مسیر مکش به سبب پر شدن کیسه زباله و یا وجود یک شیئ خارجی در لوله مکش مانند پلاستیک ، کاغذ یا پارچه باشد و تا وقتی که جسم خارجی را از لوله ها خارج نساخته ایم مجاز به روشن کردن جاروبرقی نیستیم.

برای تعمیرات جاروبرقی با شماره های مرکز سرویس تماس حاصل فرمایید

88852571-88808268-88947923

 

 

 

تعمیر تخصصی جاروبرقی , تعمیر جاروبرقی , خدمات پس از فروش جاروبرقی , نمایندگی تعمیرات جاروبرقی , نمایندگی مجاز رسمی جاروبرقی , تعمیرگاه جاروبرقی , تعمیرگاه مجاز جاروبرقی , تعویض قطعات یدکی جاروبرقی , تعویض فیلتر جاروبرقی , نمایندگی جاروبرقی , پاکت جاروبرقی , لوله خرطومی جاروبرقی , لوله تلسکوپی جاروبرقی , پارویی فابریک جاروبرقی , تعمیر جاروبرقی الکترولوکس , تعمیر جاروبرقی آاگ , تعمیر جاروبرقی بوش , تعمیر جاروبرقی سامسونگ , نمایندگی فروش قطعات جاروبرقی , قطعات فابریک جاروبرقی

تمامی حقوق این وبسایت برای پایدار سرویس محفوظ می باشد.

به کانال تلگرام سایت ما بپیوندید
طراحی و بهینه سازی